fbpx
Potrebujete poradiť? Ozvite sa nám 041/511 61 00
AutoBecchi Facebook

Fiat 500: Praktický test mestského autíčka očami nášho klienta

Fiat 500 sa mi veľmi páči – je to retro automobil, ktorý je svojou veľkosťou vhodný do mesta. Bol som zvedavý, ako sa žije s takýmto autom v praxi – či zvláda okrem úlohy mestského presúvadla aj úlohu praktickej „prepravky“ na záhradu.

Piatkové prvé zoznámenie

Fiat 500 som mal dohodnutý na celý víkend, vrátane piatka večera a pondelka rána. Nevedel som, aká ma čaká motorizácia, prevodovka, farba – všetko som nechal na náhodu. O to väčším prekvapením bolo, keď počas zoznamovania sa s autom svietil na palubnom počítači údaj 15 km – dostal som úplne nový kus a s robotizovanou automatickou prevodovkou čo bola pre mňa tiež novinka. Doteraz som jazdil s manuálmi i automatmi – s hydrodynamickým meničom a aj 2-spojkovými prevodovkami.

Vzhľad, ktorý už desaťročia nesklamal.

Keď som si prišiel do Auto Becchi po 500vku, v tme bolo vidieť červenú pastelovú farbu Coral, ktorá je svetlá a svieža. K 500vke som dostal bežný vyklápací Fiat kľúč s jednoduchým ovládaním diaľkového zamykania a odomykania dverí kufra. Po nasadnutí za volant som si hneď uvedomil niekoľko vecí:

  • spätné zrkadlá sú použité z Grande Punta – majú použité skvelé sklá – obraz nezväčšujú, nezmenšujú a ani nedeformujú,
  • ovládače stieračov a svetiel pochádzajú z 2. generácie Fiatu Punto, avšak sú omnoho lepšie spracované, pôsobia pevným dojmom a vyhadzovanie smerovky je presné,
  • neopakovateľný retro posed za volantom. Človek skutočne cíti, že z pôvodnej 500vky sa Taliani snažili vyťažiť čo najviac. Volant je výškovo posúvateľný a nastaviť sa dá aj sedák vodiča. Človek akoby sedel v takej mini dodávke, v dobrom slova zmysle. Výhľad z auta je výborný, sklá sú vysoké, vďaka čomu je interiér presvetlený, narozdiel od súčasných nových áut od konkurencie.
Strešné okno vytvára nezameniteľnú atmosféru najmä počas jasnej noci.

Hneď v tento večer som absolvoval 2 cesty – jednu s priateľkou, kde sme ocenili strešné okno, ktoré počas jasnej nočnej oblohy garantuje romantiku s výhľadom na hviezdy a Mesiac. Druhú do Banskej Bystrice cez Šturec, kde som kvôli nízkemu počtu najazdených kilometrov išiel opatrne. Napriek mojej opatrnosti, dodávke predo mnou spod kolies vystrelila pomerne veľká skalka, ktorá skončila na čelnom skle. Podľa zvuku som mal vážne obavy o stav čelného skla, po skalke však neostala našťastie ani stopa 🙂

Čertík so svätožiarou denného svietenia 🙂

Sobotňajší praktický test kufra

V sobotu som chcel vyskúšať, aké to je žiť s 500vkou bežný život. Ako majiteľ 5-dverového auta som zvyknutý ukladať si veci na zadné sedadlá. Tento zvyk som musel zmeniť – veci som si ukladal výhradne do kufra, ktorý má široký vstup a nie je ani príliš hlboký. Dvere batožinového priestoru majú spínač na otváranie, samotné dvere nie sú ťažké, dobre sa s nimi manipuluje. Oproti predchádzajúcim Fiatom s nimi nie je ani potrebné tresnúť a zároveň sú dobre utlmené.

Na systém sklápania sedadiel treba cvik

Keďže mám k dispozícii veľkú záhradu, zaujímalo ma, čo všetko zvládne kufor. Zmestila sa sem 1 vysoká prepravka na ovocie, pri 2 sa už nedali zavrieť dvere kufra. Nízke prepravky na zeleninu by sa na seba zmestili aj 2. Problém nebol ani s 3 kartónovými prepravkami, plnými orechov. Popri tom ostal po krajoch stále slušne využiteľný priestor na 10 litrové vedro a ďalšie maličkosti. 500vka bez problémov zvládne v kufri týždenný nákup pre 2 osoby zahŕňajúci aj 6 fliaš balenej (2,25 l) sladenej vody.

Priestor pre jednej vysokej prepravke – kufor sa dá zatvoriť
Priestor pri dvoch vysokých prepravkách – kufor sa nedá zatvoriť
Priestor pri troch kartónových prepravkách – kufor sa dá zatvoriť

Okrem toho som v sobotu skúšal audio a celkovo infotainment 500vky. Ovládanie je jednoduché, infotainment dobre reaguje na dotyky obrazovky, prepojenie so smartfónom je taktiež nenáročné. Handsfree fungovalo bez problémov, rovnako ako prehrávanie hudby zo smartfónu cez Bluetooth. Pre náročnejších poslúchačov však odporúčam pohrať sa s equalizérom, predvolene nie je dobre vyvážený, najmä basová zložka.

Nedeľňajšia skúška jazdných vlastností

Skúšaná 500vka bola zapriahnutá známym a osvedčeným 4-valcom o objeme 1,2 litra a výkonom 69 koní. Motor má veľmi kultivovaný chod, takmer vôbec nevibruje a má aj príjemný zvuk. Dynamika je adekvátna výkonu, kto pozná tento motor vie, čo očakávať. V malej a ľahkej 500vke som mal z neho omnoho živší dojem, než napríklad pri Grande Punta.

Takto to vyzerá za volantom Fiatu 500

Jazda v centre mesta – podvozok

V nedeľu som sa vozil po cestách centra Banskej Bystrice, ktoré sú tvorené vyvýšenými prechodmi, cestami zo žulových kociek a tiež asfaltovými cestami s výraznými jamami a prepadnutými miestami. Podvozok všetko zvládal jemne a najmä potichu. Pokiaľ človek 500vke udá primerané tempo, je toto auto naozaj mestským kráľom.

500vka zvládne aj výlet do prírody

V porovnaní s Grande Puntom je posilňovač riadenia paradoxne tuhší. Ale ani v 500vke nechýba funkcia City, vďaka ktorej sa účinok posilňovača výrazne zvýši, a tak sa s volantom veľmi ľahko otáča. V rámci fotografovania som sa vybral na Suchý vrch pri Banskej Bystrici, kde som sa chvíľu posúval po nespevnenej ceste. Len dodám, že podvozok 500vky nie je stavaný na akýkoľvek offroad.

Jazda s automatom Dualogic

Špeciálny odstavec si zaslúži prevodovka. V podstate je to manuálna prevodovka, ktorá je riadená automaticky. Hlavnou výhodou je, že pri zaradení do polohy D (dopredu) sa auto nepohne samé, ale čaká na stlačenie plynového pedálu vodičom. Pre menej skúsených vodičov je to ideálne riešenie, čo potvrdila na parkovisku aj moja mama, ktorá nejazdí už približne 10 rokov práve kvôli strachu zo šoférovania.

Prevodovka sa dá perfektne ovládať aj v manuálnom režime. Jazdné režimy sú podsvietené.

Pre vodičov a vodičky, ktoré sa boja jazdenia je toto absolútne ideálne auto – radí za vodiča a zároveň svojou jednoduchosťou nestresuje človeka za volantom. Osobne sa mi aj páči to, že poloha spiatočky sa radí tým istým pohybom, ako pri manuáli (doprava dole). Kvázi poloha D sa nachádza akoby v neutráli a práve spomenutý neutrál sa radí akoby do 5. prevodového stupňa (vpravo hore). Po naštartovaní sa prevodovka automaticky prepne do režimu ECO, kedy prevodovka prevodovka preraďuje skôr.

Dynamická jazda na Šturci

Fiat 500 je najmä mestské auto. Pri dynamickej jazde a kvalitnom asfalte auto pekne drží na ceste, no pri nekvalitnom asfalte na limite zvykne odskakovať. K tomu sa však bežný vodič nedostane. Manévrovateľnosť ako taká je však skvelá a skúsený vodič v krátkych esíčkach na Šturci dokáže potrápiť vodičov dlhých áut strednej triedy. Vtedy mi napadlo, aký zážitok musí byť jazdiť na Šturci s akýmkoľvek Abarthom 595, ktorý má športovejšie ladený podvozok.

Spotreba z Banskej Bystrice do Žiliny.

Ja ako vodič, ktorý si rád užíva jazdu, oceňujem manuálny režim automatickej prevodovky – páka je vysoká, vzdialenosť volantu k riadiacej páke prevodovky je extrémne krátka. Cítil som sa ako v rally aute. Chválim aj manuálne preraďovanie smerom dole a podraďovanie smerom nahor. Prevodovka dokonca zvláda podradenie/preradenie o 2 stupne naraz, dvojitým pohybom nahor/nadol, čo ma milo prekvapilo. A aká bola spotreba Fiatu 500? Z Banskej Bystrice do Žiliny to bolo za 5,1 l/100 km pri umiernenej jazde s výnimkou pár miest na Šturci.

Pondelková cesta do práce

V pondelok sme sa vybrali s kolegami do práce. Zistili sme, že ako mne automat skvelo vyhovuje, kolegovi nevyhovoval. Keďže tento druh automatu je určený skôr pre pokojných vodičov, ktorí nechcú nič riešiť, aj jeho reakcie sú voľnejšie. 500vka určite nie je stavaná na jazdenie štýlom podlaha alebo nič. Pri podradení do vyšších otáčok zvykne automat chvíľu podržať prevodový stupeň pre prípadnú ďalšiu akceleráciu. Mne osobne to vyhovovalo, pokiaľ som chcel ihneď preradiť urobil som tak manuálne alebo miernym povolením plynového pedálu, vtedy prevodovka preradí sama úplne bez problémov.

Interiér 500vky je svieži.

Pri priestorovom uskromnení predných pasažierov, sa na zadné sedadlá dokážu posadiť pasažieri vysokí do 178 cm. Pri vyšších cestujúcich už skôr vzniká problém s dostatkom priestoru nad hlavou, než na nohy. V prípade odvozu po meste alebo neďaleko mesta, je cestovanie na danú triedu pomerne komfortné aj vzadu na danú triedu. Nepohodlné je už, samozrejme, vystupovanie predných pasažierov, aby tí zadní mohli vystúpiť. Keďže prevažne jazdím sám, alebo s 1 osobou, za celý víkend som nepovažovalabsenciu zadných dverí za obmedzujúcu.

Aký je záver? Kúpiť či nekúpiť?

Fiat 500 je krásne auto zvonku a aj jeho jednoduchosťou na ovládanie, na údržbu a na spolunažívanie. Absencia zadných dverí mi neprekážala. Milo ma prekvapila automatická prevodovka, najmä tým, aká je jednoduchá pre menej skúsených vodičov a zároveň zábavná pre skúsenejších vodičov v manuálnom režime. Páčil sa mi charakter auta a opäť ma milo prekvapila aj jeho priestrannosť, ktorú veľmi veľa ľudí podceňuje.

Fiat 500 pri západe Slnka
Západ Slnka s Fiatom 500

Pri zakúpení novej 500vky treba počítať s počiatočným zabiehaním nového motora, ktoré je sprevádzané pomerne intenzívnym zápachom, najmä pri/po jazde do strmšieho kopca. Niekomu môžu prekážať odlesky od lakovanej prístrojovej dosky. Tiež treba počítať s tým, že prekrásny béžový kožený volant sa dokáže rýchlo zašpiniť, najmä ak často chodievate do záhrady. Každopádne, 500vka mi nezabudnuteľným spôsobom prirástla k srdcu a klady tohto mestského autíčka prevyšujú nad zápormi. Zjednodušene povedané, je to vydarené auto s charakterom 🙂

Zdieľať tento článok:

Najnovšie články